Elektriske båter / elbåter

Bilde: Wikipedia

Selv om det er først nå de siste årene at man har sett mer og mer til elektriske båter i media, har båter drevet av el-motorer blitt brukt i mer enn 120 år. Elbåter var veldig populære fra 1880-tallet og frem til 1920-tallet, da forbrenningsmtooren tok over.

Siden 1970-tallet har dog interessen for elbåter økt igjen, ettersom flere har fått øynene opp for miljøet, det at elmotorer er stillegående og det at solceller har blitt både billigere og mer tilgjengelige. Solceller gjør at man i teorien kan ha en båt som kan gå verden rundt uten å måtte innom en havn, i likhet med en seilbåt.

Den første ordentlige solcellebåten ble laget i 1975 i England. Den første elbåten som kom seg rundt verden, inkludert gjennom Panama-kanalen, er EcoSailingProject.

SE OGSÅ:  Katamaran

Historien til elbåter

En av de første elbåtene man vet om, ble laget av den tyske oppfinneren Moritz von Jacobi i 1839, i St. Petersburg i Russland. Det var en 24 fots båt, med plass til 14 passasjerer, og en toppfart på 4,8 km/h. Den ble vist frem til Keiser Nicholas I på Neva-elven.

Det tok mer enn 30 år med motor- og batteriinnovasjon før man kunne lage praktiske elbåter. Gullalderen til elbåter var fra omtrent 1880 til 1920, da utenombords forbrenningsmotorer tok over.

Da forbrenningsmotorene kom, døde bruken av elbåter sakte men sikkert ut. Men i noen tilfeller har elbåter blitt brukt – blant annet på innsjøen Königssee i sør-østlige Tyskland. Grunnen til dette er at innsjøen er så følsom ovenfør miljøgifter, at både damp- og forbrenningsmotorer har vært forbudt siden 1909. Siden da har elbåter fraktet turister og andre passasjerer på innsjøen.

SE OGSÅ:  Cruiseskip / Cruisebåter

De første el-ubåtene ble bygget i 1890-årene, som for eksempel Spanias Peral ubåt, som ble lansert i 1888. Siden da har elmotorer omtrent kun blitt brukt til ubåter. Valigvis er det et diesel-aggregat som lader batteriene.

I 1968 begynte firmaet Duffy Electric Boat Company i California å masseprodusere elbåter. I 1982 ble Electric Boat Association skapt, og interessen begynte å vokse igjen.

De siste årene, nå som elbiler har blitt et vanlig syn og batteriene har blitt bedre, dukker det stadig vekk opp nye elektriske båter, og saker i media.

Blant annet kunne vi den 29. januar 2018 lese i Dagens Næringsliv om en hurtigbåt som etter planen skal settes inn i rute ved Stavanger innen 2022, som får 110 millioner kroner i EU-støtte.

SE OGSÅ:  Cabincruiser
Urban Water Shuttle. Foto: Maritime CleanTech

Med 110 millioner kroner i støtte fra EUs forskningsprogram Horisont 2020, er drømmen om en elektrisk hurtigbåt kommet et godt stykke nærmere realisering.

– Det skal konkret resultere i en pilot som skal settes i drift utenfor Stavanger, men tanken er at konseptet skal ha en gjenbruksverdi for resten av Europa, sier daglig leder Hege Økland i NCE Maritim Cleantech.

Kilde: Dagens Næringsliv