Hva er beste medisin mot sjøsyke?

Mange opplever kvalme når de sitter i båt. Selv får jeg nærmest en oppkast-lignende smak i munnen hvis jeg hører ordet “Color Line”.

Det er et problem jeg har slitt med i mange år. Og, som følge av at jeg har brukt mye tid og penger på å løse det, endelig har funnet en løsning på.

Dette er et problem jeg vet at mange sliter med. Nettopp derfor har det vært viktig for meg å skrive dette blogginnlegget.

Disclaimer: individuelle problemer gir individuelle behandlingsmetoder

Jeg vet at mange reagerer ulikt på sjøsyke. Det gjør at ikke alle reagerer likt på de forskjellige behandlingene.

Mange ganger googlet jeg etter ting som skulle hjelpe meg. Svært få ganger var det faktisk noe som hjalp i det hele tatt. Dette må du være klar over når du leser denne artikkelen.

Marzine: tabletten som gjorde at det løsnet

Etter å ha prøvd ALT MULIG, så dro jeg inn på et apotek i nærheten av der jeg bodde. Der møtte jeg en veldig kunnskapsrik farmasøyt som anbefalte meg noe som heter “Marzine 50 mg”.

Det er en tablett som promoteres som et “reisesykemiddel”. Akkurat dèt mener jeg er en ganske vag og distansert beskrivelse. Men det hjalp meg veldig mye hver gang jeg skulle være ute på båt.

Tidligere følte jeg meg trøtt, sliten og… etter kanskje èn time på sjøen…KVALM. Virkelig kvalm!

Men nå passer jeg på å ta denne tabletten et par timer før avreise. Det har nærmest revolusjonert livet mitt. Nå kan jeg endelig være med på maritime aktiviteter!

Andre ting som kan hjelpe

Som tidligere nevnt, så har jeg vært gjennom nærmest “alt”. Men jeg vil dele en del av de tingene som har fungert for andre. Dette kan være en god backup-liste å ha hvis Marzine ikke gir samme effekt på deg.

SE OGSÅ:  Hvorfor du burde ta med deg surfebrett på båten

– Følg alltid med på veien.
– Gå ut på dekk for å få deg noe luft.
– Drikk vann veldig ofte (men ikke for mye…)
– Prøv å hold deg oppdatert med noen samtaler, en lydbok eller annen form for underholdning
– Ikke se på dataskjermen eller mobilen
– Drikk kamomille-te (dette fungerte sånn helt OK faktisk)

PS! Mange av disse tipsene kan bli funnet i denne Healthline.com-artikkelen.